Isnin, 3 Disember 2012

Nuklear Untuk Pertanian?

Siapa kata bidang pertanian suatu bidang yang sempit dan tidak berdaya maju? Buktinya Agensi Nuklear Malaysia sendiri melalui Bahagian Agroteknologi dan Biosains giat mempelopori kajian dalam sektor pertanian negara pada masa kini.

Petang tadi kami mengikuti lawatan ke agensi tersebut bersama-sama dengan Prof Madya Dr. Norsida Man selaku Pensyarah Pengembangan Pertanian.  Agensi Nuklear Malaysia terletak di Bangi.

Pelik juga mendengar pada mulanya, apa pula kaitan nuklear dengan pertanian? Setelah penerangan diberikan oleh Pengarah  Bahagian Agroteknologi dan Biosains, Dr. Khairuddin Abd Rahim, tiga perkataan yang melekat di kepala ini ialah mutagenesis, radiasi dan isotop.

Walaupun aku kurang faham (sebab banyak sangat istilah sains nuklear), tapi ada beberapa kajian mereka yang sangat menarik. Misalnya, pembiakbakaan tumbuhan secara mutagenesis untuk memperbaiki kualiti tanaman. Dos sinaran mengion gamma yang tertentu akan dikenakan kepada sesuatu tanaman untuk mendapatkan ciri baik mutan yang dikehendaki (dengan mengubah ciri genetik). Sebagai contoh daripada kajian mutagenesis, mereka berjaya menghasilkan padi aerob MR219.

Persoalan kini, adakah kaedah pembiakbakaan tumbuhan secara konvensional yang dilakukan pada masa sekarang perlu ditukar kepada kaedah mutasi aruhan? Kerana kaedah mutasi gen secara aruhan tidak memerlukan masa yang lama berbanding cara konvensional.

*Masa balik singgah gerai durian tepi jalan. Dr Norsida belanja satu kelas melantak durian. Apa nak kata....terima jer lah

2 ulasan:

Anda Juga Mungkin Meminati: