Sabtu, 29 Disember 2012

Tuntutan Berserban

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Memetik tulisan Syeikh Idris Al-Marbawi dalam Bahrul Mazi:


"Memakai serban itu dipuji akan dia oleh syarak kerana ia satu pakaian kita. Maka kita mengikut apa perbuatan Nabi itu lebih baik daripada menurut lainnya, kerana ialah turutan kita dan ikutan kita".

Syeikh Idris al-Marbawi

Memakai serban adalah satu sunnah yang sukar diamalkan bagi lelaki sekarang ini. Mungkin bagi pelajar aliran agama atau sekolah pondok mereka agak terbiasa, tetapi bagi orang kebanyakan pemakaian serban adalah sesuatu  yang berat untuk diamalkan. Mungkin kerana dilihat terlalu alim atau sesetengahnya memandang dari sudut negatif .

Sebenarnya tidak sesukar mana jika benar mahu mengikut sunnah Nabi Muhammad yang mulia ini. Mulakan dahulu didalam rumah dengan menunaikan sembahyang secara berserban. Benar lama kelamaan kita akan berasa selesa, lebih berkeyakinan dan ikatan akan menjadi semakin kemas. Ada hadis yang menyatakan sembahyang dengan berserban adalah fadhilatnya sehingga 25 kali ganda. Orang yang berserban juga akan kelihatan segak menawan selain beroleh pahala.




Berserban boleh dengan pelbagai cara tetapi prinsipnya mestilah dengan cara melilit pada kopiah/ketayap/tarbus dll. Baginda Nabi pernah diriwayatkan memakai serban berwarna putih, hijau dan hitam. Bentuk serban berbeza mengikut fahaman, tariqat, tempat dan panjang kain.

Walau apa pun jenis serban yang dipakai, pasangkan niat dalam hati semata-mata untuk mengikut sunnah Nabi. Kerana tanpa niat yang betul kita tidak ada bezanya dengan masyarakat arab jahiliyah, orang nasrani dan juga bangsa singh yang turut berserban dengan cara masing-masing!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Juga Mungkin Meminati: