Jumaat, 23 November 2012

Melawat PPA Bukit Tinggi



 PPA Bukit Tinggi

Petang tadi kami berkesempatan mengadakan lawatan ke Pusat Pengembangan Akuakultur (PPA) Bukit Tinggi, Bentong, Pahang Darul Makmur. Walaupun terletak dalam negeri Pahang, namun lokasinya tidak jauh dari sempadan Selangor dan Pahang. Melalui Lebuhraya KL-Karak, selepas sahaja terowong Karak dan R&R Genting Sempah, di sebelah kirinya kita akan kelihatan pusat ini yang berada di bawah lembah sana.

Orang kuat Jabatan Perikanan, En. Johari Daud.

Tujuan lawatan ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan yang sebenar kepada para pelajar mengenai apa sebenarnya yang berlaku di lapangan. Lawatan ini lebih kepada mempelajari kaedah pengurusan hatcheri  ikan air tawar.
Menurut Ketua PPA Bukit Tinggi, En. Johari Daud, pusat ini dibuka pada tahun 1960. Dahulunya ia dikenali sebagai Pusat Perikanan Air Tawar. Pusat ini menjalankan dua fungsi, iaitu membekalkan anak benih ikan dan memberi tunjuk ajar pengurusan sesebuah hatcheri. Terutama bagi sesiapa yang baru hendak memulakan projek. Kursus jangka pendek juga turut diberikan secara percuma melalui Latihan Sangkut.

Induk diasingkan terlebih dahulu supaya kerja memungut anak ikan menjadi lebih mudah 

PPA Bukit Tinggi hanya memfokuskan pengeluaran anak ikan tilapia, keli, lampam sungai dan lampam jawa. Ia berupaya mengeluarkan lebih 2 juta fri setahun. Nilai ini jauh berkurangan berbanding permintaan semasa benih ikan. Fri ikan yang dihasilkan disini tidak dijual, sebaliknya diberikan secara percuma kepada para penternak ikan kecil-kecilan yang mendapat bantuan dari Jabatan Perikanan. Lebih spesifik, pengeluaran benih ikan ini dibekalkan kepada penternak merangkumi penternak di Selangor, negeri-negeri pantai timur dan selatan Semenanjung.

Pensyarah kami, Dr. Annie dan En. Johari


 Para pelajar subjek Teknologi Pembenihan Ikan dan Pengurusan Fri. 10 0rang je satu kelas.


Bye2 semua. Kami balik dulu....

1 ulasan:


  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    BalasPadam

Anda Juga Mungkin Meminati: