Selasa, 9 Oktober 2012

Cantiknya Pokok Durian

Cantik bukan?

Dalam banyak-banyak pokok, pokok durianlah yang paling saya sukai. Termasuk juga buahnya. Buah durian kalau dimakan terlalu banyak akan bertambah muak. Patutlah rasanya Allah menjadikan durian buahan bermusim, tidak sepanjang tahun.

Tetapi pokok durian walaupun dipandang berkali-kali, tetap tidak jemu. Malah membuatkan saya semakin jatuh 'cinta' kepadanya. Nilai estetika yang dimiliki pokok durian menyebabkan saya membeli dan berusaha menanam beberapa klon di kebun belakang rumah.  Sehinggakan saya 'bias' terhadap pokok-pokok lain dari segi penjagaan kerana pokok durian adalah pokok yang manja.

Apa ada dengan pokok durian? Paling menarik, bagi saya, adalah pada daunnya. Daun pokok durian berbentuk lanceolate (bujur tirus), duduk bertentangan (opposite arrangement), berdaun banyak dan berwarna hijau di bahagian atas. Apabila ditiup angin, ia seolah-olah melambai dan nampak warna keperangan daun sebelah bawah. Pokok durian mempunyai kanopi berbentuk kon (klon sahaja) dan hanya membenarkan cahaya matahari yang samar-samar tembus ke bahagian dalamnya.

Kemana sahaja saya pergi, mata saya akan mudah tertangkap figura pokok durian. Sangat beruntung sesiapa yang ada menanam pokok durian di rumah mereka!!!

Anda Juga Mungkin Meminati: