Khamis, 12 September 2013

Setul dan Survival Melayu



Wilayah Setul atau Satun (สตูล) dalam ejaan bahasa Thai, dahulunya adalah sebahagian daripada empayar Kesultanan Kedah. Namun hasil dari 'kecerdikan' British dalam Perjanjian Bangkok 1909, wilayah Setul ini telah diserahkan kepada Siam.

Masa berlalu. Setul yang majoriti penduduknya adalah berbangsa Melayu-Islam masih lagi mengekalkan identiti mereka dalam beberapa aspek walaupun sedikit sebanyak telah diasimilasikan dengan budaya Siam. Misalnya, baru-baru ini saya berkesempatan menghadiri satu kenduri walimah sanak-saudara disana.


Saya agak terkejut pada mulanya mendengar perbualan sesama mereka dalam bahasa Melayu! Sungguh tidak disangka kanak-kanak peringkat sekolah rendah (agaknya) juga bertutur bahasa yang sama. Mungkin ini yang diterapkan oleh ibubapa sedari awal dirumah supaya bahasa Melayu tidak terus ditelan zaman. Loghat bahasanya juga masih mengekalkan identiti utara. Mereka sangat ramah melayan tetamu dan bangga ada saudara datang dari Malaysia. Alangkah bagusnya jika Setul sebahagian dari kita. Senang untuk berhubung sesama sanak saudara.


Mereka juga masih mengekalkan makanan tradisional Melayu seperti ulam-ulaman, sambal belacan dan gulai kawah batang pisang. Tidak seperti trend majlis kenduri di Malaysia, mereka masih mengamalkan sistem angkat hidang untuk tetamu yang datang. Terasa sangat berselera. Kalau katering, malu nak tambah. Hehe.


Uniknya lagi, nasi dibekalkan dalam dua bungkusan plastik..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Juga Mungkin Meminati: