Khamis, 12 September 2013

Jalan-jalan Khlong Hae


Pernah dengar Pasar Terapung Khlong Hae? 
Ia sebenarnya sebuah pasar menjual pelbagai jenis makanan unik. Menariknya, jualan tersebut dijalankan atas sampan di sepanjang tebingan sungai. Apabila berlaku urusniaga dengan pembeli, peniaga akan menghulurkan makanan dari dalam sampan dengan galah panjang.

Pintu sempadan Malaysia-Thai di Wang Kelian, Perlis.

Khlong Hae Floating Market terletak di Pekan Haadyai, dalam wilayah Songkhla. Untuk ke sana, cara yang paling mudah dan dekat ialah melalui Padang Besar. Selain itu, kita juga boleh masuk melalui pintu sempadan lain seperti Wang Kelian dan Bukit Kayu Hitam tetapi agak jauh. 


Pemandangan di sekitar Pasar Terapung Khlong Hae begitu menarik. Kelihatan ramai pelajar sekolah sekitar turut mengadakan lawatan disini. Pengunjung pasar ini boleh dikatakan didominasi oleh masyarakat Islam. Bahkan juga peniaga-peniaga disini majoritinya, hampir 80% adalah Muslim. Bermacam-macam jenis makanan unik dan enak dapat disaksikan, dijual dengan harga berpatutan..............





Tapi sebagai peringatan, anda perlu tukar dahulu duit kepada matawang Baht. Kerana mereka tidak akan sekali-kali menerima duit Ringgit yang sekarang ini lebih rendah daripada matawang mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Juga Mungkin Meminati: